FANDOM

Plató
Temporada 1 , Episodi 2
102
Data d'Estrena 21 de Setembre de 2015
Escrit per Héctor Lozano
Dirigit per Eduard Cortés
Guia d'Episodis
anterior
Els Peripatètics
següent
Maquiavel
Qui vol fer trampes al certàmen literari?

Plató és el segon episodi de la Primera Temporada de Merlí i el segon de la sèrie.

El Toni, director de l'institut, adverteix al Merlí que s'ha de cenyir a les normes del centre, però el Merlí va a la seva, i proposa als alumnes saltar-se les regles del certamen literari. El Merlí i l'Eugeni es barallen per encarregar-se de l'Ivan, un noi que pateix agorafòbia. El Bruno explica un secret a la Tània.

SinopsiEdit

102 1

El Gerard, el Marc i el Pol admiren la Laia

El Merlí explica Plató als alumnes, tot i que la Berta està més pendent del Pol. A mitja lliçó, el Santi interromp per dir-li al Merlí que l'esperen al despatx de direcció. Allà, el Toni i l'Eugeni li diuen que el L'Eugeni va anar a fer la classe de l'Iván i que la seva mare li va dir que el Merlí havia anat per la seva conta. El Toni diu que serà l'Eugeni el que li faci les classes a l'Iván i li demana al Merlí que no es salti cap més norma. Acte seguit el Merlí proposa als alumnes fer trampes en el Certamen Literari.

El Merlí els hi diu als alumnes que escriuràn un poema entre tots, basat en la idea de l'amor plàtonic, i que el firmarà nomès una persona, fet que entusiasma a tots els alumnes, a tots menys al Joan i al Bruno. La Tània anima a tothom a fer-ho i explica a totom que al Marc se li dona bé la poesia, al que respon recitant un poema de Shakeaspeare. El Pol acaba proposant que el poema sigui eròtic i el Merlí demana als alumnes que pensin en versos per la pròxima classe.

El Pol, el Marc i el Gerard parlen de la idea del Merlí i el Pol els hi explica que vol tallar amb la Berta perque¡è es sent agobiat. El Merlí para a la Laia i aquesta li diu que no els haurien de veure junts, perquè podrien aixecar sospites. Ell respon que el millor es actuar amb normalitat i ella li diu que no tornarà a passar res entre ells dos. Al pati, la Berta li diu al Pol de quedar per la tarda, però ell li diu que no vol seguir quedant amb ella. La Berta li respon dient que no li ve la regla i que està molt espantada.

L'Eugeni va a veure a l'Iván, però aquest, seguint les ordres del Merlí, no li obra la porta. Llavors el Merlí li diu que li ha de fer entendre a la seva mare que només farà classes amb el Merlí. La Berta li explica a la Tània que ha enganyat al Pol i li fa prometre que no li explicarà a ningú. A casa, la Carmina es queixa dels nous metòdes del seu director, quan el Bruno li explica els plans del seu fill pel certàmen. El Merlí li diu que si no li agrada que no vagi a classe i li diu que es prepari versos perquè li demanarà a classe.

102 2

La Laia i el Merlí continuen la seva relació

La Míriam va al Institut per dir-li al Toni que l'Iván només vol fer classe amb el Merlí i li demana que sigui ell l'encarregat de donar-li classes. El Toni, veient que ha sigut cosa del Merlí, accepta a que sigui ell l'encarregat de donar les classes de l'Iván, però a canvi haurà de fer les hores de guàrida de l'Eugeni. Quan el Pol ignora a la Tània i al Bruno, aquesta li explica el secret de la Berta. Llavors el Bruno li ensenya la sorpresa que li té preparada al seu pare quan li demani pels versos. A la sala de professors, el Merlí es troba amb la Laia i li demana que vingui a casa seva per la tarda. Ella diu que no, que esta molt confosa, però finalment el Merlí aconsegueix convençèr-la. Abans de classe el Pol para a la Berta per preguntar-li si s'ha fet el test però ella diu que li fa por fer-se'l.

A classe, els alumnes llegeixen les seves propostes. El Marc comença llegint els seus versos, però tothom se'n riu d'ell. La Tània molt col·laborativa, dòna moltes idees i el Gerard també ho intenta, però amb no tant d'èxit. La Berta talla a tothom dient que el Joan té preparats uns versos però que no els vol llegir. El Merlí l'anima per llegir-los davant de tothom i queden al·lucinats del seu talent. El Merlí li demana al Bruno els seus versos, i aquest llegeix el que té preparat: uns versos obscens. El Merlí com a resposta li diu que serà ell el que firmi el poema i reculli el premi en cas de guanyar. Al pati, el Bruno li fa una broma al Pol sobre l'embaràs de la Berta, al que ell respòn amb un cop de puny. Desprès li explica el que ha passat a la Tània i li confessa que n'esta enamorat d'ell.

El Merlí li pregunta al Pol que li passa amb el Bruno i li demana que li demani perdò. El Merlí també decideix que la sala d'expulsats serà el seu nou despatx per ajudar als alumnes. Quan el Pol li diu que anirà a demanar-li perdó al Bruno per la tarda, al Merlí se li escapa que el Bruno fa dansa. Li demana que no digui res i que el vagi a veure allà. A la sala de professors, i amb el Toni davant, el Merlí li demana disculpes a l'Eugeni, llavors li demana al Toni que li deixi la sala d'expulsat per fer-lo servir de despatx per ajudar als alumnes que ho necessitn. El Toni finalment accepta.

102 3

El Bruno i el Pol fan les paus

Desprès de la classe de dansa, el Bruno es troba al Pol, que li ve a demanar disculpes. El Bruno li explica que la Berta l'ha enganyat i que no està embarassada. Quan torna a casa es troba a la Laia despullada amb el Merlí, que marxa corrent. El Bruno s'enfada amb el seu pare i aquest, ignorant-lo marxa per donar-li la classe a l'Iván. El Pol va a veure a la Berta per explicar-li que sap la veritat. La Berta li contesta que ella també el va enganyar fent-li creure que estava enamorat i la seva mentida va ser la seva venjança. Acte seguit li envia un missatge a la Tània enfadada per haver explicat el seu secret. A casa de l'Iván, el Merlí li explica el mite de la caverna de Plató i li diu que l'ajudarà a sortir de casa.

UNA SETMANA MÉS TARD

La Gina arriba a l'Institut i confòn al Merlí amb el conserge, els dos discuteixen i ella marxa al·legant que té molta pressa. La Tània li torna a demanar disculpes a la Berta i finalment aconsegueixen fer les paus. A la sala d'actes el Toni anuncia els guanyadors del Certamen, i el segon premi el guanya la classe dels Peripatètics. El Bruno recull el premi però el Merlí l'interromp per explicar que en realitat ha sigut tota la classe qui ha escrit el poema i no nomès el seu fill.

El Toni s'enfada amb el Merlí, però ell defensa els seus actes, dient que ho va fer per ajudar-los a entendre Plató perquè s'animessin a presentar-se ja que ningú s'anava a presentar. El Bruno com a venjança li explica a l'Albert el que ha passat entre el Merlí i la Laia, al que respon donant-li un cop de puny al Merlí. El Gerard li explica a la seva mare el que ha fet el Merlí, i la Gina decideix anar al Institut a felicitar-lo.

El Merlí li regala al Bruno un llibre sobre Plató en el que aquest descriu moltes maneres d'estimar. Pare i fill es queden al sofá llegint, sense adonar-se'n de com s'arriben a assemblar el dos.

ElencEdit

Personatges PrincipalsEdit

  • Merlí Bergeron
  • Bruno Bergeron
  • Toni
  • Eugeni Bosch
  • Carmina Caludch
  • Gina Castells
  • Berta Prats
  • Mireia
  • Joan Capdevila
  • Tània Illa
  • Pol Rubio
  • Marc Vilaseca
  • Albert
  • Gerard Piguillem
  • Laia
  • Glòria
  • Santi
  • Iván Blasco
  • Míriam Blasco

Personatges SecundarisEdit

ContinuitatEdit

  • El Merlí coneix a la Gina
  • El Pol i la Berta trenquen la seva relació
  • El Bruno li confessa a la Tània que està enamorat del Pol
  • El Merlí finalment se'n encarrega de les classes del Iván
  • El Merlí aconsegueix el seu despatx per ajudar als alumnes que li demanin
  • L'Albert descobreix la relació entre el Merlí i la Laia

FrasesEdit

Laia: (Al Merlí) Tu t'has sentit quan parles? D'on treus aquesta confiança tan descarada?

Carmina: Puja aquí dalt que veuràs Canterbury!

Mireia: (L'Eugeni) m'ha demanat que escrigui un article pel seu blog
Merlí: Que bé, et donarà prestigi això

Bruno: Pol calma't eh, ja t'ajudarem a canviar bolquers

Bruno: Sento pena per un xulo de merda
Tània: Pena, nomès?

Tània: No ho sap el teu pare que ets gai?
Bruno: Que ha de saber aquest

Merlí: Que les coses siguin d'una manera, no vol dir que no es puguin canviar

Pol: Bruno balles de puta mare

Berta: I enganyar-me amb sentiments que no tens no és de cabron?

Merlí: (A l'Iván) Jo et traurè de la caverna

Merlí: En aquest llibre, Plató descriu moltes maneres d'estimar

MúsicaEdit

  • CLAIRE DE LUNE, Debussy

Sona mentre el Merlí li regala un llibre de Plató al Bruno

CuriositatsEdit

  • Plató va ser un filòsof de l'Antiga Grècia i fundador de l'Acadèmia de Atenes, la primera institució d'educació superior del món Occidental.